søndag den 17. april 2011

Det var de asparges


De er der - de hvide danske kæmper, jeg såede sidste forår. Af frø fra genbanken. Havde frygtet det værste, idet sneen lå tungt over højbedet af brugt palleramme, hvor de stod - ikke sneen, men naboens kæmpetraktor havde været omkring og moslet rundt...alle rammer var knust og jorden bar dybe spor efter mammut-hjulene.
Men de er der - indtil videre 6 stk. har vist sig. Hurra! De ser jo ikke særlig hvide eller kæmpestore ud, men bare vent, efter et par år skal de finde et blivende sted, og så får de en dyne af jord over sig hvert forår.
Så skal Lavendel ud med et stikkejern, og så står menuen på hvide asparges.
Der er altid nået at se frem til, når man har have :-)


Et selvsået mirabelletræ - er vel på 4. sæson nu - det har fine hvide knopper, så der bliver nok mirabeller i plukkehøjde. Stænglerne - de visne - er en humle, der forvildede sig rundt overalt på det lille stakit sidste år.
Jeg må forsøge at få den i højden i år.


Og indtil "kæmperne" har vokset sig store, må man "nøjes" her er det sorten Årslev.
Det går også nok.
I dag må jeg holde mig til det blidere arbejde derude, efter gårsdagens gåen-til-den er der ikke mange muskler, der ikke hyler og piber.


3 kommentarer:

  1. Jeg har også gået og kikket efter mine "danske kæmper", men ikke set nogen. Efter at have læst dit indlæg var jeg ude igen - og sandelig de er på vej op. Noget tykkere end sidste år hvor de nærmest var græsstrå-tykkelse.
    Så til næste år.......

    SvarSlet
  2. Ja, jeg kan også godt huske, vi ventede og ventede sidste år - men de ER der. Til gengæld overlevede mine røde kartofler fra genbanken IKKE vinteren.

    SvarSlet
  3. Spændende med dine frø, kartofler osv. fra genbanken. Havehistorie - f.eks. gamle sorter - interesserer mig meget, men jeg har faktisk endnu ikke fået noget tilsendt fra genbanken. I år sender de desværre ikke kartofler, så vidt jeg husker.

    Spændende have du har.

    SvarSlet