tirsdag den 12. april 2011

Blommetræets skæbne


Har aldrig kunnet stå for tilbud, og da den lokale trælast havde frugttræer på bud sidste efterår, røg der to med hjem - et æbletræ og så en blomme. Jeg vidste godt, der ikke var plads i "blommelunden", men jeg VILLE ha' den. "Althans Reine Claude" - om hvem der står:


Reine Claude Althans er en af de gamle sorter. Den skulle være tiltrukket hos grev Mikael Joseph Althann på godset Swoyschitz i Bøhmen, Tjekkiet omkring 1850'erne.

Reine Claude Althans' unge træer har en kraftig opret vækst, mens ældre træer bliver høje og med en meget bred åbne krone. Et flot træ som er velegnet til parkanlæg og haver. Vokser i almindelig havejord og kræver bestøvning af anden sort. 

Reine Claude Althans' frugt ret stor, rund og rødblå. Frugtkødet er saftig, sød og fin aroma. Modnes medio september.

Grundstamme: Prunus Cerasifera. 


Desværre kom der alskens i vejen, den blev ikke lige plantet - og lå bare - og var død.
MEN - her under oprydningen tog jeg fat i den for at køre den til kompost - og se så:

I første omgang - død som en sild




Men nærmere eftersyn viste disse fine skud...altså blev den plantet på behørig vis, og natten har velsignet den med fugtighed, så mon ikke den kommer?


Netto er da også OK - ikk'?



8 kommentarer:

  1. Planterne har ind imellem deres egen mening om livet :o) Heldigt for blommetræet at skæbnen ville den det anderledes :0)

    SvarSlet
  2. Jeg tror det er et lykke-blommetræ du har fået fat i der!

    SvarSlet
  3. Ja, nu må jeg hæge lidt om det i år.

    SvarSlet
  4. Spændende - godt med lidt historie også :-)

    Hvor skønt, at dit blommetræ overlevede - det er da ellers også et fint og kraftigt eksemplar, du fik fat i :-)

    Vi har underligt nok ikke fået plantet blommetræer endnu - det er det næste på den lange liste.... ;-)

    SvarSlet
  5. Hej Lavendel ja vi har da det franske tilfælles og levendelinteressen...passionen vil andre sige. Havde selv en lignende oplevelse med vores ferskentræ sidste år, det ville ikke gro var købt i bilka i marts, da vi tog til Frankrig den 1 juli havde jeg sat det om på bagsiden til affald. Men så fik det liv og nu står det på min sydvæg.
    Henrik

    SvarSlet
  6. Ja, man tænker vel - æbler, æbler, æbler, men skynd jer med de blommetræer, de er længe om at gi' noget.
    Ferskner er super at ha'. Jeg har både i drivhus og ude på en syfmur, og faktisk er dem, der står ude ofte de talrigeste og de lækreste. De står under et stort udhæng, så de ikke får ferskenkræft via regnen om foråret. Dæk evt. over med noget fiber i disse måneder.

    SvarSlet
  7. Det skyldes helt sikkert også, at der lige uden for vores grund var rækker med forskellige blommetræer - de tilhørte den store æbleplantage, der lå om vores grund. Den blev desværre nedlagt for et par år siden.

    Vi kunne bare plukke de blommer, vi kunne spise, og så har jeg nok ikke lige tænkt på at anskaffe mig nogle træer. Men det må jeg få gjort :-)

    Fersken ja, det var også en mulighed -)

    SvarSlet
  8. Prøv med mirabeller - de er ikke så længe om at give noget.

    SvarSlet