mandag den 5. april 2010

Vindyrkning i Danmark

 Zalas Perle

I min barndom var vindruer noget meget eksotisk....i vores have var der en mur med en espalieret grøn drue...små og sure var de, men alligevel sært lokkende.
Der er sket meget siden . min far havde blå druer Schuyler og de blev store og fine, men stadig --- i drivhuset.
Vejret de serere år har gjort Danmark til et vinland, se denne artikel i Politiken

Årø vingård er et eksempel på at det går helt godt.
Jeg har 3 forskellige druer - en på friland - netop Zalas Perle, den har i vinter leveret  stiklinger til 2 af vennerne, der seriøst har plantet vin ovre på Højfynkanten. Nu skal det følges med spændt opmærksomhed, for projektet er rigtig spændende.
Jeg har to andre druer i drivhuset - en Schuyler og én, jeg desværre har glemt navnet på....ak, ja, jeg kan huske navnene på alle mine snart 200 forskellige roser, men 3 vindruer...!

Her et foto af Rondo, en velegnet drue til frilandsvin og den første, det lykkedes med i Danmark.

Jeg boede en del år på Strynø, og der er man også startet op. De har også et fortræffeligt klima, masser af soltimer og meget lidt regn - akkurat som her hos mig.
En anden fynsk vingård kan I besøge  her . Jeg synes det er helt forunderligt at man kan dyrke vin i Danmark!!

Skål!


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Lycka till med din vinodling. Kul att du är intresserad av min bok. Jag kan skicka en signerad bok till dig om du mejlar din adress. Den kostar SEK 225 kr + porto.
    eva@robild.se
    Varma hälsningar
    Eva

    SvarSlet
  2. Hej,

    Vilken lyx att kunna odla egna vindruvor och göra eget vin. Jag tror jag flyttar.:o)


    Jag kan rekommendera boken En lisa för själen jag köpte den genom adlibris.com.
    Jag hade också turen att vinna vykorten hos Annika som har fotat så fina bilder som finns i boken. Jag har gjort en intervju med henne. Men du har kanske sett det.

    Ha en riktigt fin vecka
    Kramen/Gunilla

    SvarSlet
  3. Så nydelige bilder av deilige druer:) Jeg håper på noen flotte klaser her også. Fikk noen stiklinger av naboen i går, og når de får røtter så skal de plantes i sørveggen ute:) Gleder meg til å følge med:)

    SvarSlet