mandag den 15. februar 2010

Georginer - jeg elsker dem!

 

Her er et par tørrede eksemplarer af nogen af sommerens mange georginer.
Jeg ved godt, at det officielle vedtagne navn er Dahlia -MEN jeg holder fast i barndommens have, der hed de georginer. 
Jeg har rigtig mange slags - er ikke helt sikker på navnene, har sjusket lidt med at sætte mærker på, når de blev taget op. Det må jeg se at blive bedre til....jeg har også selvsåede sorter, hvad de hedder...? Måske man bare selv skal navngive dem?

 

Her har vi en "Arabian Night" sammen med dild

 

EN hvid ....????


En ny sort - Pink Isa - det må jeg da kunne huske....

Georginer er ikke svære at have med at gøre.
De kvitterer med snesevis af blomster - jo flere, du plukker, jo flere kommer der.
Jeg elsker mine....
MEN de tåler ikke frost, knoldene skal op og vinteropbevares et køligt sted.
Det kan være lidt svært, hvis man ikke har en kælder eller et landbrug som jeg....

3 kommentarer:

  1. Ja det bliver skønt om et par måneder når det er tid at vække de slumrende tørre knolde....utroligt at de i løbet af et par måneder kan forvandle sig til sådan et farveorgie:0)

    SvarSlet
  2. De er så smukke ! Jeg kalder dem dog Dahlia :-)
    Har ikke det store held med dem her..Dræbersnegle og en lidt mørk have.
    Men i mit Sjælsslot i Sverige- der stor trivedes de :-)
    Jeg synes bestemt, du skulle navngive dine selvsåede sorter !

    SvarSlet
  3. Ligenu har jeg en overvintret Georgine til at stå med et frisk skud i mit vaskehus. Tror desværre det bliver den eneste, da jeg ikke fik taget hånd om de andre mens tid var.
    En hvid tidselgeorgine.

    Det bliver dejligt når det bliver havetid igen.

    SvarSlet