mandag den 10. maj 2010

To gode venner

Her er de sandelig begge - padderokke og brændenælde.

De er begge gode at bruge til at styrke planterne i haven.
Lav brændenældevand eller brændenældethe - det første skal vandes ned - det andet skal sprøjtes på bladene,
Padderokke indeholder meget kisel og har man den i haven, kan den være et meget irriterende ukrudt.
Den har mega-lange rødder og er meget svær at hive eller grave op. Her står ude i naturen, og det er jeg godt tilfreds med-.Den kan sprøjtes på jorden under svampeangrebne planter.


5 kommentarer:

  1. To af mine yndlingsplanter (jo, det er faktisk rigtigt). I mit tidligere sommerhus havde jeg så mange padderokker, og jeg opgav at kæmpe imod - der har været padderokker på jorden siden urtiden, så de ville nok vinde kampen alligevel - og til gengæld brugte jeg dem i haven, sådan som du skriver, og til urtete. Jeg kunne virkelig mærke, at jeg havde godt af at drikke den te!!

    Brændenælder var min fars dille. Jeg kan huske, at han lavede brændenældesuppe, som han kaldte det, og det stank værre end en ulykke. Men det var supereffektivt, og planterne struttede... ;-)

    SvarSlet
  2. Tak for gode råd, som jeg vil prøve af, hvis nødvendigt :)

    SvarSlet
  3. Ja, brændenældeajle er ikke til at spøge med - men husk- det skal fortyndes 1:10

    SvarSlet
  4. Naturen er et skattekammer :-)

    SvarSlet
  5. Så ved jeg hvad jeg kan bruge dem til, brændnællerne...:-o)
    Tak for rådet.

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet