tirsdag den 27. april 2010

Højbede - på den nemme og billige måde


Det startede hos norske Ninni - hun viste sine fine bede, malet og det hele - og kaldte det pallekarme.
Jeg tænkte - det kender jeg ikke...men ved nærmere granskning fandt jeg ud af, at det på dansk kaldes pallerammer - eller -sider.
Og sådan nogen kan man finde i den Blå eller Gule. Jeg fandt mine lige i nærheden af Lavendelgården til  ...15 kroner  pr. stk. Så bliver det ikk' billigere.
Jeg tog rigeligt .
De kan stables ganske nemt, bruges til kompost kan de også - males med ugiftig maling eller olie - ja mulighederne er mange.
Her ligger de i kolonihaven side by side og med fiberdug i bunden og fyldt halvt op med kompostjord.
De skal bruges til lavendelstiklinger, salat og nye småplanter hen over sommeren. Så ved jeg, hvor jeg har dem - det giver et bedre overblik.

Så har jeg til min store fortrydelse gjort et fund....lige uden for køkkenhaven...der kun har et ganske lavt hegn (for hønsene) - rådyr - og dem er jeg ikke venner med, siden de åd alle knopper af mine fine rosenbuske en sen majaften for et par år siden - nu er de vendt tilbage....gyyyys...

tydelige tegn....

Jeg plukkede de første asparges i dag - der er store på vej, men de skal gemmes til fredag, hvor der kommer gæster.


lige til en lille omelet...uhm..


6 kommentarer:

  1. Ja det er et godt tips med pallekarmer:) Jeg skal også skaffe meg noen slike tenkte jeg. Asparges allerede, heldiggris:)
    Deilig tid vi går mot nå. Nå er det meldt varmere i været og det gleder jeg meg til:) Klem

    SvarSlet
  2. Hejsa...:-)

    De er smarte de pallerammer, kan se at de flæste der er til salg er på Fyn. Vi har selv mange paller som vores træpiller til fyret bliver leveret på, de er rigtig fine også til kompost og højbede.
    Grønne asparges er en af mine favorit grøntsager, dem ville jeg gerne kunne dyrke.
    Jeg må prøve om det lykkedes en dag...:-o)
    Er rådyrene fremdeles på haverov skulle tro at der var noget at finde i naturen nu?

    Her er sol/skyer og blæst og så har landmanden været så flink at gylle alle markene rundt vores ejendom, føj hvor det stinker.
    Selv vores hunde synes det er for meget...:-)

    Forsat god dag fra Lisbeth

    SvarSlet
  3. Paller er guld...og pallerammer er endnu guldere, asparges er ikke svære, kun langsommelige, idet der går 2-3 år, inden man kan bruge af dem. Men kom i gang, det kan kun gå for langsomt. Satte 10 nye i går. Og har sået en omgang af "Dansk Kæmpe", som engang skal blive til hvide asparges...engang...

    SvarSlet
  4. Ojoj, det var litt av et kupp! :o) Jeg kjøpte noen i fjor, men det var ikke samme prisen nei.. Kjøpte noen uansett da! hihi. Men til kjøkkenhagen snekret jeg noen høybed isteden.

    Så deilig med asparges!! Det har jeg SÅ lyst til å ha i hagen etterhvert!

    Så gøy at du ble inspirert til å støpe med betong, jeg håper på bilder! :o) Ønsker deg en fortsatt vidunderlig dag!!

    SvarSlet
  5. Jeg skal nok lægge fotos på...skal bare lige have fat i noget til kanterne.

    SvarSlet
  6. Super ide -pallerammer. Håber alt vel nord på?

    SvarSlet