søndag den 11. april 2010

Forår på Nordfyn - eller når hesten sparker..


Ja, snepryd - Chionodoxa forbesii - hedder den lille fine blomst. Fås også i lys blå, men denne står i det pink bed, og må jo så indordne sig...

 Her ses den blå, mere almindelige variant. Ligner lidt en scilla - russisk. Den breder sig villigt, som andre små løgplanter.


Her vil jeg vise jer et rigtigt forårstegn - Rød hestehov -Petasites hybridus -eller skræpper langs en af kanalerne i omegnen. Se mere om den her 
At den var invasiv havde jeg ikke lige troet...men de steder, hvor den rigtig breder sig...kan man godt forstå det. Jeg tror ikke, de nordfynske øvrigheder har tænkt sig at bekæmpe hestefødderne....endsige føllene...

Den søde lille følfod - af nogle også kaldet hestehov....

3 kommentarer:

  1. Oi, oi, oi....tusen takk for tipset! Dette har jeg ikke tenkt på i det heletatt!!

    Og takk for at du kom inn til meg, slik at jeg kunne oppdage dine flotte blogger!!
    :-)

    God hagesøndag :-)

    Klem

    SvarSlet
  2. Følfod, så søtt navn! I Norge kaller vi den hestehov. Den røde hestehoven er virkelig flott i tepper langs elvebredden :)

    SvarSlet
  3. Selv i Vendsyssel er det forår- for mine rabarber kæmper også for at få det første skud op og anemonerne springer nok ud lige om lidt.

    SvarSlet