mandag den 15. marts 2010

Lidt guf til hesten??

Hestemynte - jeg husker min dejlige og meget fynske Farmog udtalte det med tryk på MYNte - altså hesteMYNte - det lyder vel også mere poetisk end mynte til hesten. En vildfarelse, for den laver en virkelig dejlig urtethe - gerne blandet med citronverbena...virkelig dejligt, også som is-the.
Frøene i skålen er fra den meget flotte lilla - "Blaustrumpf" mener jeg den hedder...den er så flot i bedet.
De bliver prøvesået...men ellers er planten utrolig nem at have med at gøre...den breder sig - som andre mynter, skønt den slet ikke er en mynte - Monarda Didyma - er dens latinske navn.

I Aldi af alle steder kan man i øjeblikket erhverve sådan én - á la saltbøsse - men fuld af fine frø - denne er en japansk blanding...skønt hverken kornblomster eller morgenfruer lyder særlig eksotisk i mine ører...men ideen er sjov. De har flere blandinger, og prisen er overkommelig - 25 kr.
De bliver sået ovre i "kolonihaven" mellem de små frugttræer - kan altid trække nogle bier til området.

3 kommentarer:

  1. God i de med blandede blomster mellem frugttræeerne :-)

    SvarSlet
  2. Jeg sier også hesteMYNte :) Dette er en staude jeg har fere av i haven og som jeg er riktig så glad i :) Duften er skjønn!

    SvarSlet
  3. Jeg er meget glad for den også...

    SvarSlet